Dagsrytme - 6 måneder

23. juli 2019

Alder:
6 mdr.

Dagsrytme - 6 måneder

Hej Helen

Jeg har brug for at høre dit input til vores datters dagsrytme. Hun er nu 6 måneder og vejer 7,5 kg. Hun er helt med motorisk, sidder selv uden støtte, ruller begge veje, skifter legetøj fra hånd til hånd, drejer om sin egen akse og er generelt glad og tilfreds. Hun sover godt og er nem at putte.

Jeg følger jo med her på hjemmesiden og har fået meget god hjælp og inspiration fra de dagsplaner, du har foreslået andre forældre – vores rytme er bare en smule anderledes, så jeg vil gerne vide, om du mener, vi skal forsøge at strukturere dagen anderledes.

Kl. 06: Vågner og er typisk fuld af energi. Spræller omkring i sengen, vender sig om på maven, pludrer og er helt klar på at lege. Jeg kan jo læse fra dine dagsplaner, at du anbefaler, at man på dette tidspunkt ammer/giver flaske og barnet så sover videre – pt. vil det være ret svært for os at få hende til at sove igen, fordi hun er så frisk om morgenen.

Kl. 06-07:30: Bleskift, tøj på, morgenmad ...

Annonce

... (hirse-/havre-/boghvedegrød + frugtmos + vand i kop). Vi leger på gulvet, indtil hun bliver træt.

Kl. 07:30/08: Flaske og puttes til lur.

Kl. 09:30: Vågner fra lur, frugtmos, vand i kop.

Kl. 10:00-11:30: Bleskift, leg på gulvet indtil hun bliver træt.

Kl. 11:30: Flaske og puttes til lur.

Kl. 13:30-14:00: Vågner fra lur, grød/grøntsagsmos (vi har ikke introduceret kød og fisk endnu, men begynder på det i denne uge)

Kl. 14/14:30-16:30/17: Bleskift, leg på gulvet/i haven, tur i barnevognen/bæreselen

Kl. 16:30/17: Flaske og puttes til lur

Kl. 17-18: Vågner fra lur

Kl. 18/18:30: Aftensmad (grøntsagsmos, vand i kop)

Kl. 19:30/20: Flaske og puttes for natten

Kl. 02/03: Flaske og sover fint videre

Mine spørgsmål er derfor:

- Vil du anbefale, at vi forsøger at indføre, at hun sover videre tidlig morgen? Hvordan gør vi det i så fald bedst?

- Er det uhensigtsmæssigt, at de to måltider med mos ligger så tæt på hinanden?

Tak på forhånd!

Hilsen
Anna Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor